Hoe kwamen de 'Engelschen' op de algemene begraafplaats in Noordwijk aan Zee

De grote oorlog, Kroniek 1914 – 1918 is de serie in Nederland en Vlaanderen waarin wordt stilgestaan bij de geschiedschrijving over de Eerste Wereldoorlog. De delen van deze serie verschijnen met grote regelmaat, in principe elk halfjaar. Dat kan vanwege de samenwerking met de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog.

Nederlandse en Vlaamse auteurs zorgen er in wisselende samenstelling voor, dat keer op keer de beste achtergrondverhalen en analyses over de Eerste Wereldoorlog voor een groter publiek toegankelijk worden gemaakt,. De delen laten zich los van elkaar lezen en bestrijken een breed terrein van de oorlog. Militaria, politiek, diplomatie, cultuur en internationale verhoudingen. Inmiddels is deze reeks een gedenkwaardige monument geworden voor dit grote conflict.

Ook in dit deel weer een aantal interessante essays, waaronder twee over de strijdtonelen in respectievelijk het westen (Passendale) en het oosten (de Britse interventie-oorlog in Rusland). Op dit laatste sluit van een ander essay aan: de gebeurtenissen in Oost-Europa na 11 november 1918, en de lessen die we daaruit kunnen trekken. Daarnaast studies over de oorlogzaken en gevolgen en de Franse muiterijen in 1917 en de Nederlandse Katholieken en de Eerste Wereldoorlog. In deze bundel treft u ook aan een biografie van de ‘Schlachter von Ypern’, Berthold von Deimling, en een zeer interessant artikel over de wijze waarop de vele Britse aangespoelde militairen in ons land hun laatste rustplaats hebben gekregen.

Is Hoe kwamen de 'Engelschen' op de algemene begraafplaats in Noordwijk aan Zee het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Hoe kwamen de 'Engelschen' op de algemene begraafplaats in Noordwijk aan Zee