Holland

Holland

Gelezen 84 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 71 Favoriet 3 Recensies 6
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 2   Topics 0

Dit boek is een reis door het diepe hart van Nederland. Nee. Het is een roman voor iemand die het Nederlands beheerst, maar de cultuur niet. Nee. Een beschrijving van Nederland in al haar verscheidenheid. Nee. Dit boek is gewoon Holland. Behalve met onverwachte regenbuien, de Aldi en de zee had Semmier Karim niet zo gek veel ervaring met het leven in Nederland buiten het azc. Na negen jaar wachten op een verblijfsvergunning komt hij terecht in het echte Holland, dat van haar inwoners, niet dat van het systeem. Het wordt een zoektocht naar zichzelf, de jongen die hij gaandeweg verloren is en naar het thuis waar hij zo naar verlangt. Onderweg blijkt het volk anders te zijn dan het systeem, en zijn reis moeilijker dan hij dacht. Wie zijn de Hollanders? Gaat Semmier zijn weg vinden? En wat als de liefde op zijn pad komt? Door de ogen van Semmier Karim zien we Nederland zoals niemand anders het zou kunnen optekenen. Zoals de schrijver het zelf zegt: ‘Holland is de hoofdpersoon van deze roman. Dit boek is mijn reis tussen de Nederlanders en in de Nederlanders. In hun hart, in hun geest, in hun hoofd. En als dat het niet is, dan is het mijn vergissing, waarvan ik dacht dat het mijn reis was.’

De Vrije Uitgevers
04 februari 2020