Horizonnen

Pieter C. van der Kruit

Jan Hendrik Oort was een van de giganten van de Nederlandse wetenschap in de twintigste eeuw. Hij was een belangrijke bijdrager aan ons inzicht in vele aspecten van de sterrenkunde; van de oorsprong van kometen en supernovaresten tot het heelal op grote schaal. Oort legde de basis van de studie van de structuur en dynamica van ons Melkwegstelsel, voortbouwend op het werk van zijn grote leermeester Jacobus C. Kapteyn. Hij was de initiator van de radioastronomie en grondlegger van de Europese Sterrenwacht in Chili. Horizonnen, met veel vakkennis geschreven door astronoom en hoogleraar Pieter C. van der Kruit, is gebaseerd op een diepgaande studie van Oorts uitgebreide professionele en persoonlijke archieven en gesprekken met Oorts vroegere collega’s en leden van zijn familie. Prof. dr. P.C. van der Kruit (1944) is emeritus hoogleraar sterrenkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij publiceerde eerder onder meer het gezaghebbende De inrichting van de hemel. Een biografie van astronoom Jacobus C. Kapteyn.

Recensies (1)

Is Horizonnen het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Horizonnen