Ik kies Elena

Ik kies Elena

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
15 jaar jong en op weg om een Olympisch turnster te worden, werd Lucia Osborne-Crowley op brute wijze verkracht tijdens een avondje uit. De verwondingen die ze die avond opliep, beëindigde haar turn carrière en zorgde uiteindelijk voor een leven lang chronische ziekten, waarvan medische professionals nu denken dat het wordt veroorzaakt door onbehandeld trauma.

In een briljant onderzocht en diep rakend essay, nodigt Osborne-Crowley de lezer uit om mee te gaan op haar tien jaar lange reis van trauma, door herinnering, naar herstel; van de onmiddellijke nasleep van de aanval, naar jaren van verkeerde diagnoses en de troost en kracht die ze vindt in schrijvers als Elena Ferrante.
Het onderzoek van de auteur onthult diepe maatschappelijke tekortkomingen op het gebied van gelijke rechten, justitie, onderwijs en gezondheidszorg. Een essentiële bijdrage in de literatuur over mishandeling en trauma binnen het #metoo-domein. 'Ik kies Elena' stelt dat alleen door middel van wezenlijk begrip en kennis we kunnen beginnen met het aanpakken van de -zichzelf in standhoudende cyclus van seksueel geweld.

Literaire non-fictie algemeen
uitgeverij HetMoet