In koelen bloede

Rank 2704 Gelezen 382 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 138 Favoriet 43 Recensies 10
Literatuur & Romans Artikelen 10 Newsroom 2 Lijsten 3 Spots 10 Hebban 1000 320   Topics 0

In november 1959 leest Truman Capote in The New York Times een bericht over het boerengezin Clutter in Holocomb, Kansas, dat bruut uitgemoord wordt door twee jonge criminelen. Hij stort zich op de zaak en besluit deze tot het onderwerp te maken van een roman. Zes jaar lang doet hij onderzoek, hij interviewt alle betrokkenen en begeleidt de moordenaars tijdens hun laatste gang naar hun executie op 14 april 1965.

In koelen bloede is de magistrale reconstructie van een gruwelijke moordzaak, waarin Capote de kunst van de romanschrijver paart aan de techniek van de journalist. Met de publicatie in 1965 van dit overrompelende boek was een nieuw literair genre geboren: de non-fictie-roman, ook wel faction geheten. In koelen bloede is zinloos geweld avant la lettre.

Oorspronkelijke titel
In Cold Blood
Thérèse Cornips
Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.
01 oktober 1966
01 april 2015