Intercultureel pionieren

Intercultureel pionieren

Er bestaan verschillende visies op multiculturele samenlevingen. Een daarvan is dat de mensen van verschillende culturen teveel in hun eigen ‘bubbel’ blijven.
De auteur ziet deze etnisch-culturele ‘verzuiling’ sinds de jaren 80 in Nederland. Voor haar en andere interculturele pioniers heeft een wenselijke interculturele samenleving meer onderlinge verbinding. Met dit boek bieden zij daar inspiratie voor. En ze laten zien hoe vijanddenken en polarisatie kunnen worden tegengegaan. De 100 geportretteerde interculturele pioniers houden zich op een unieke manier bezig met vrede, verbroedering, verzoening, interculturele en interreligieuze ontmoeting en dialoog, onder andere uit de wetenschap, muziek, kunst, theater, ecologie en interculturele festivals. Het zijn visionairs uit de zwart-wit discussies, strijders tegen racisme, antisemitisme, islamo- en LHBTI-fobie, pioniers van ‘zwarte programma’s’ in de media en uit het vluchtelingenwerk. Sommigen bewegen zich op internationaal terrein.
Alle personen zijn afzonderlijk of in dubbelportretten geportretteerd, met op de rechter pagina een begeleidende tekst over hun maatschappelijke betekenis. Van patatbakker Abi tot koningin Máxima.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books