Veertien jaar lang was Albert Pilon een van de leiders van de Kwasizabantu Zending in Nederland. In 2002 trok hij zich terug uit de leiding. Tenslotte verliet hij de beweging vanwege zijn ernstige twijfels over de theologie van de opwekking en besloot een antwoord te zoeken op zijn vragen. Pilon verdiepte zich in de Zoeloecultuur en -religie, bestudeerde bestaande theologische studies naar Kwasizabantu, sprak veelvuldig met theologen en sektedeskundigen, verzamelde krantenartikelen, brieven, kortom, alle publicaties van en over Kwasizabantu.
Bovendien interviewde hij tientallen ex-leden zowel in Europa als in Zuid-Afrika, die in verschillende periodes de beweging hadden verlaten. Hun ervaringen kwamen veelal overeen en bleken als puzzelstukjes in elkaar te passen.
Naast de talloze gevallen van machtsmisbruik ontdekte Pilon verschillende parallellen tussen de leer van Kwasizabantu en de onafhankelijke inheemse kerken, die over het algemeen door de traditionele Zoeloereligie beïnvloed zijn. In dit boek geeft hij een uiteenzetting van zijn ontdekkingstocht en inzicht in het ware gezicht van Kwasizabantu.
Bovendien interviewde hij tientallen ex-leden zowel in Europa als in Zuid-Afrika, die in verschillende periodes de beweging hadden verlaten. Hun ervaringen kwamen veelal overeen en bleken als puzzelstukjes in elkaar te passen.
Naast de talloze gevallen van machtsmisbruik ontdekte Pilon verschillende parallellen tussen de leer van Kwasizabantu en de onafhankelijke inheemse kerken, die over het algemeen door de traditionele Zoeloereligie beïnvloed zijn. In dit boek geeft hij een uiteenzetting van zijn ontdekkingstocht en inzicht in het ware gezicht van Kwasizabantu.