Johan Maelwael en de Gebroeders van Limburg

Rank 2573 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

De eerste Noord-Nederlandse schilders van Europese allure kwamen uit het hertogdom Gelre. In Nijmegen waren vanaf 1373 de ateliers van de schildersdynastie Maelwael-Van Limburg gevestigd. Vlak voor 1400 traden Johan Maelwael en zijn drie jonge neven Paul,Johan en Herman van Limburg in dienst van de Franse koninklijke familie. In Dijon en Parijs maakten ze pijlsnel carrière als schilders en vorstelijke vertrouwelingen. Niet alleen waren zij de bekendste kunstenaars van hun tijd, ook financieel waren ze zó succesvol dat ze optraden als bankiers voor hun adellijke opdrachtgevers. In de bloei van hun leven, en op het toppunt van hun roem, stierven ze alle vier kort na elkaar (1415-1416), waarschijnlijk aan de pest. Johan Maelwael en de Gebroeders van Limburg toont tientallen hoogtepunten van hun prachtige oeuvre en vertelt het fascinerende verhaal van hun tijd, hun wereld en hun korte, maar veelbewogen levens.

Uitgeverij Vantilt
01 januari 2017