Jongens van Oud-Holland

Jongens van Oud-Holland

Thrillers & Spanning   Topics 0
De getalenteerde auteur C. Joh. Kieviet schreef zo'n vijftig boeken, voornamelijk voor de jeugd.
In 1891 verscheen "Uit het leven van Dik Trom" bij Kluitman. Wegens het ondeugende karakter van hoofdpersoon Dik Trom had het Kieviet moeite gekost een uitgever te vinden. Pas na acht jaar was het uitverkocht. Aan de tweede druk werden tekeningen van Johan Braakensiek toegevoegd, en nu liep de verkoop veel beter.
Kieviet was vanaf 1903 veertien jaar lang hoofd van de openbare lagere school in Zaandam. Hier schreef hij een vervolgdeel, ditmaal over Diks zoon Jan, dat in 1907 verscheen onder de titel "De zoon van Dik Trom". Tien jaar later ging Kieviet vanwege zijn gezondheid vervroegd met pensioen. Hij verhuisde naar Wassenaar, waar de laatste drie delen van de Dik Trom-serie ontstonden.
Behalve een half dozijn aan zijn held Dik Trom gewijde verhalen schreef Kieviet nog tal van andere jeugdromans, zoals "Wilde Bob" (ook heruitgegeven bij Calbona). Zijn boeken, die vaak een episode uit de geschiedenis tot onderwerp hadden, zijn origineel, sterk van compositie en soms voorzien van een dosis aanstekelijke humor.
In dit boek wordt de geschiedenis aangehaald over Czaar Peter de Grote die o.a. te Zaandam het vak van scheepsbouwer leerde
Avonturenroman
Calbona Uitgeverij