De beste jaren van juffrouw Brodie

Gelezen 59 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 91 Favoriet 2 Recensies 6
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0
Voor de eigenzinnige Jean Brodie zijn haar jaren als schooljuf op een meisjesschool in Edinburgh onmiskenbaar haar beste jaren. Ze is hartstochtelijk toegewijd aan haar onorthodoxe onderwijsmethoden en - het belangrijkste - aan ‘haar meisjes’. Juffrouw Brodie brengt haar uitverkoren zes leerlingen niet alleen traditionele schoolkennis bij , maar onderricht hen vooral in wereldse zaken als liefde, kunst en politiek. Vastbesloten om onafhankelijkheid, gedrevenheid en ambitie in hen te verankeren, adviseert juffrouw Brodie de meisjes: ‘Zekerheid staat niet op de eerste plaats. Goedheid, Waarheid en Schoonheid staan voorop. Volg mij .’ En dat doen ze. Maar een van hen zal haar verraden.

De beste jaren van juffrouw Brodie is een briljante humoristische roman met een van de onvergetelijkste personages in de wereldliteratuur.

Oorspronkelijke titel
01 januari 2019

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

De trots van juffrouw Brodie

door: Inge Deutekom

‘Ik heb jullie al vaak verteld, en de afgelopen vakanties hebben me daarin gesterkt, dat de beste jaren van mijn leven nu echt zijn begonnen. De beste jaren van je leven zijn ongrijpbaar. Wanneer jullie, meisjes, groot geworden zijn, dan moet je op je hoede zijn dat je ze herkent, in welke periode...

Reacties op: De beste jaren van juffrouw Brodie