Khomeini, Sade en ik

Khomeini, Sade en ik

Gelezen 6 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0
Abnousse Shalmani is acht jaar wanneer ze haar hijab uittrekt op het schoolplein in Iran. Korte tijd later vlucht ze met haar familie naar Parijs, waar ze verlost denkt te zijn van beperkende kledingvoorschriften. Niets blijkt echter minder waar. Salman Rushdie publiceert zijn Duivelsverzen en de hijab staat opnieuw in het centrum van de belangstelling. Abnousse vecht voor haar vrijheid, die ze uiteindelijk vindt door het werk van Marquis de Sade.

In een verhaal waarin biografie en fictie door elkaar lopen, doet Abnousse Shalmani verslag van de strijd van vrouwen voor vrijheid. Khomeini, Sade en ik gaat over emotionele, seksuele en intellectuele ontwikkeling, verpakt in een sterke, luchtige stijl.

Literaire non-fictie algemeen
Literaire fictie algemeen
Uitgeverij De Geus B.V.
18 juni 2015
18 juni 2015

Politiek correct? Nee. Hoognodig? Des te meer.

door: Bie Helena 3 likes

"Ik zou willen dat de mens vrij was om alles belachelijk te maken en te bespotten (…) Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: geen goden meer, Fransen, geen goden meer, tenzij gij wilt dat hun trieste heerschappij u opnieuw in alle verschrikkingen van het despotisme zal storten; alleen gij kunt hen...

Reacties op: Khomeini, Sade en ik