Kijk ons dansen

'Dit boek smeekt erom verfilmd te worden.' de Standaard
Marokko, 1968: Amine heeft zijn dorre terrein omgevormd tot een bloeiend boerenbedrijf. Hij en zijn vrouw Mathilde behoren nu tot een nieuwe bourgeoisie. Ze leggen zelfs een zwembad aan, om deze nieuwe status kracht bij te zetten. Maar hun zoon Selim heeft helemaal geen zin om de boerderij over te nemen en vlucht naar het hippieparadijs Essouira. Dochter Aïsha wordt gynaecologe en trouwt met een idealistische economiestudent. Ze geloven in een maakbare toekomst, maar dan raakt het land in de greep van een steeds strenger regime...
Kijk ons dansen is gebaseerd op Slimani's eigen familiegeschiedenis en gaat over haar moeder die opgroeide op het arme boerenbedrijf van haar ouders maar toch de eerste vrouwelijke gynaecoloog van Marokko werd.
'Prachtige familiekroniek van Ferrante-achtige allure.' VPRO Gids
'Strijdbaar, scherp en altijd menselijk. Een ambitieuze en veelstemmige roman.' de Volkskrant
'Slimani zet zich onbevreesd en welbespraakt in voor de rechten van minderheden, vrouwen en migranten. Nu laat ze zien aan wie ze schatplichtig is. Dat doet ze met grote overtuiging.' NRC Handelsblad

Recensies (13)

Meer recensies

Is Kijk ons dansen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Kijk ons dansen