Klara en de Zon

NRC:

Klara en de zon

Rank 331 Gelezen 460 Aan het lezen 46 Wil ik lezen 593 Favoriet 19 Recensies 11
Literatuur & Romans Artikelen 4 Lijsten 11 Spots 6   Topics 0

Klara is een zogenaamde Kunstmatige Vriendin met een uitstekend waarnemingsvermogen, die vanaf haar plek in de winkel nauwkeurig het gedrag beschouwt van de kinderen die binnenkomen om rond te neuzen met hun ouders. Klara blijft hopen dat een kind haar zal kiezen. Wanneer dat eindelijk gebeurt, en haar bestaan voorgoed lijkt te veranderen, krijgt ze bij haar vertrek naar haar nieuwe gezin de waarschuwing dat ze niet al te veel waarde moet hechten aan de beloften van mensen. Maar Klara houdt haar eigen ideeën erop na.

Klara en de zon is een adembenemend mooie roman die ons een blik gunt op onze veranderende wereld door de ogen van een onvergetelijke buitenstaander. Zoals vaker in zijn vindingrijke, verfijnde, aangrijpende oeuvre onderzoekt Ishiguro ook hier wat het betekent om écht van iemand te houden.

Atlas Contact
02 maart 2021
02 april 2021

Sigried Hebban Recensent

Een magische symbiose van emotie en technologie

door: Sigried 1 reactie 5 likes ebook

Klara en de zon is de eerste roman die Kazuo Ishiguro schreef sinds hij de Nobelprijs voor Literatuur in 2017 ontving. Hoewel zijn poëtische schrijfstijl als een rode draad doorheen zijn romans loopt, wordt zijn oeuvre vooral gekenmerkt door een enorme verscheidenheid. Ishiguro combineert namelijk...

Reacties op: Klara en de zon