Eenkleinleven

AD:
De Morgen:
De Standaard:

Een klein leven

Rank 149 Gelezen 3643 Aan het lezen 262 Wil ik lezen 2095 Favoriet 845 Recensies 101
Literatuur & Romans Artikelen 40 Newsroom 1 Lijsten 28 Spots 40 Hebban 1000 5 Topics 1

Het boek dat je leven verandert.

Je zult nu nog niet begrijpen wat ik bedoel, maar op een dag wel: de enige truc voor vriendschap is volgens mij dat je mensen uitzoekt die beter zijn dan jij - niet slimmer of populairder, maar aardiger, guller en vergevingsgezinder - en dat je die waardeert om wat je van ze kunt leren, dat je je best doet naar ze te luisteren als ze je iets over jezelf vertellen, hoe slecht - of goed - het ook is, en dat je ze vertrouwt, wat het allermoeilijkste is. Maar ook het allermooiste.

Vier studievrienden zoeken samen hun weg in New York: de knappe aspirant-acteur Willem, de flamboyante kunstenaar JB, beginnend architect Malcolm en Jude St. Francis. Jude is teruggetrokken, slim en raadselachtig, maar de overige drie mannen weten wel beter dan vragen te stellen over zijn verleden. De ambitieuze studenten worden succesvol en rijk, maar desondanks wordt de duisternis in Jude steeds groter. Zijn vrienden proberen zijn pijn te verlichten en in hoogleraar Harold vindt Jude een vaderfiguur. Maar naarmate de decennia verstrijken dringt zich de vraag op of Jude wel verlost kan worden van de demonen uit zijn verleden.

Josephine Ruitenberg Kitty Pouwels
Nieuw Amsterdam
19 april 2016
19 april 2016
9789046820315 , 9789046820322 , 9789046821497

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Guy Doms Hebban Recensent

Pijn die na een knock-out aan je hersenen blijft kleven

door: Guy Doms 20 reacties 13 likes

Na een opmerkelijk debuut volgt vaak het zo gevreesde tweede boek, de ultieme nachtmerrie van menig schrijver. Ook de Amerikaanse Hanya Yanagihara (1975) verwachtte dat haar nieuwe roman geen succes zou worden. Na Notities uit de jungle overtreft ze evenwel zichzelf met haar tweede boek Een klein...

Reacties op: Een klein leven