Notities uit de jungle

Gelezen 107 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 136 Favoriet 13 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 2   Topics 0

In 1950 vindt Norton Perina tijdens een antropologische expeditie naar een afgelegen eiland in Micronesië de verloren gewaande primitieve stam waarnaar hij op zoek was. Bovendien ontdekt hij er in de buurt een groep mensen die in bomen wonen. Ze blijken van een ongelooflijke ouderdom te zijn en in toenemende mate seniel. Omdat hij de kans op eeuwig leven niet wil missen, doodt hij een van de schildpadden, wier vlees de bron tot lang leven lijkt te zijn, en neemt die mee naar Amerika. Zijn onderzoek maakt Perina wereldberoemd en levert hem zelfs een Nobelprijs op. Maar het komt hem duur te staan. Al snel verliest hij controle over zijn eigen leven, met desastreuze gevolgen.

Een pupil redigeert deze autobiografie van Perina. In poëtische taal tovert hij een sprookjeseiland vol gruwelijke belevenissen. Dat hij een onbetrouwbare verteller is maakt het spannend tot de laatste bladzijde.

'Fascinerende, wonderbaarlijke en schokkende roman met veel oog voor detail.' Paul Theroux

'Een ware triomf.' Press Association

'Beangstigend vreemd maar uiterst overtuigend.' Sarah Waters

'Een meeslepende, intelligente en compromisloze roman die misleidt en verontrust.' The Independent

Oorspronkelijke titel
06 januari 2015

1 keer bewerkt, laatste bewerking door ilimburg

Meer bodem met voetnoten

door: Ellen IJzerman (prowisorio) 4 likes

Hanya Yanagihara heeft de Amerikaanse arts Daniel Carleton Gajdusek als inspiratie gebruikt voor haar hoofdpersoon in Notities uit de jungle, dr. Norton Perina. Gajdusek won in 1976 (de helft van) de Nobelprijs voor de Geneeskunde voor zijn onderzoek naar de ziekte kuru. Hij leefde lange tijd in...

Reacties op: Notities uit de jungle