Koken voor kardinalen

Koken voor kardinalen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 2
Culinair Artikelen 2   Topics 0

'Een vakkundige en competente meester-kok streeft naar een goed begin, een beter middendeel en een best einde. Hij gaat te werk als een bedachtzame architect die na het maken van een goede tekening een stevige fundering legt en daarop een nuttig en fraai bouwwerk plaatst - waarmee hij de wereld verblijdt.' Aldus meester-kok Bartolomeo Scappi in zijn verhandeling over de kookkunst die in 1570 in Venetië gedrukt is, prachtig geïllustreerd met zevenentwintig prenten van de ideale keukeninrichting en al het benodigde keukengerei van een hof.

Scappi is als kok in dienst geweest van diverse kardinalen én van paus Pius V. In ruim negenhonderd recepten schetst hij tussen de regels door een suggestief beeld van het leven in en om het Vaticaan. Zijn menu's voor feestelijke banketten aan de oever van de Tiber geven een goed beeld van Romes rijkdom. Hij luisterde ze vaak op met kunstige pronkgerechten, zoals een kasteel van deeg, gevuld met levende vogeltjes die blij wegfladderden als de pastei werd aangesneden.

Culinair
Basis kookboeken
Athenaeum
01 december 2015
01 december 2015

Prachtig boek voor liefhebbers van de historische keuken

door: Marieke den Hartog 1 reactie

Bartolomeo Scappi was kok, en een bijzondere kok. Hij was de persoonlijke kok van Paus Pius V. In zijn boek Koken voor kardinalen schrijft hij een verhandeling over koken voor zijn leerling Giovanni. De keuken van de renaissance lijkt op die uit de late middeleeuwen. Grote verschillen zijn er nog...

Reacties op: Koken voor kardinalen