Kom, roep het van de bergen

Kom, roep het van de bergen

Rank 1020 Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 1

Het is een zaterdag in maart 1935 en John Grimes wordt veertien. Hij is een gevoelige, hyperintelligente jongen uit Harlem, stiefzoon van een hardvochtige prediker bij de pinkstergemeente. In deze sterk autobiografische roman doorspekt Baldwin zijn verhaal over de spirituele, seksuele en morele ontwikkeling van de jongen met de levensverhalen van diens moeder, vader en tante.
Baldwins debuut verbluft door de lyrische precisie, psychologische scherpte, symbolische kracht en de niet-aflatende maar ook empathische woede. Die geldt vooral de dubieuze rol als instrument van onderdrukking die de kerk speelde in de levens van veel zwarte Amerikanen. Een twintigste-eeuwse klassieker.

De Geus
08 oktober 2019
9789044541892 , 9789044541908

Lezersrecensies (1)

Geloof

door: Els Van Haute 1 like
Kom, roep het van de bergen. Door James Baldwin. Mijn derde Baldwin. En hoewel Baldwin mijlenver van mij afstaat (qua tijdperk van leven, qua geslacht, qua kleur) bevat ook dit (sterk autobiografisch gekleurde) boek enorm veel herkenbaars voor mij. Want hoewel het hier gaat over de 14-jarige John,...