Leespraat: De leesomgeving & Vertel eens

Gelezen 1 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Hoe volwassenen kinderen kunnen helpen meer van boeken te genieten.

'Als kinderen de kans krijgen hun meest voor de hand liggende gedachten over een tekst met elkaar te delen, zullen zij sneller begrijpen waar die tekst over gaat en wat die te zeggen heeft. Zelfs gecompliceerde of abstracte ideeën, gepresenteerd als verhaal of mogelijke interpretatie, kunnen kinderen zo aan.'

Leespraat laat zien hoe praten over boeken werkt. Het boek biedt praktische adviezen en informatie voor iedereen die met kinderen en boeken werkt. Hoewel voortgekomen uit en toegespitst op de lespraktijk zal het ook ouders, boekverkopers en bibliothecarissen tot steun zijn bij het praten met kinderen over hun lees- en leefervaringen.

De twintig jaar geleden afzonderlijk verschenen boeken De leesomgeving en Vertel eens zijn in Leespraat samengevoegd, waar nodig opnieuw vertaald en geactualiseerd.

Aidan Chambers geniet internationale bekendheid vanwege zijn (jeugd)romans, toneelstukken en deskundigheid op het gebied van lezen en leesbevordering. In 2002 ontving hij de Hans Christian Andersen Medaille voor zijn gehele oeuvre. Het geheim van de grot, Tirannen en De tolbrug zijn in Nederland bekroond met een Zilveren Griffel. Voor Postcards From No Man's Land (Niets is wat het lijkt) kreeg hij de prestigieuze Carnegie Medal. Zowel in Zweden als Engeland zijn hem verschillende eredoctoraten toegekend.
Joke Linders
NBD/Biblion