Leraar durf te claimen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
p 5 oktober 2017 - de Dag van de Leraar - liep het Zuiderpark in Den Haag vol met tienduizenden leraren voor de grootste eendaagse lerarenstaking ooit. Voor het eerst in decennia sloten basisscholen massaal hun deuren om samen een halt toe te roepen aan de verwaarlozing van het onderwijs en het leraarschap. Een eerlijk salaris en minder werkdruk, dat was de claim.

Die dag was het startschot voor een vliegensvlugge revolutie van onderop: leraren die het heft in eigen hand namen, met de actiegroep PO in actie voorop. Maar wat ging hieraan vooraf en hoe verliep het de hoofdrolspelers in het oog van de storm? Welke cruciale of opmerkelijke momenten kwamen voorbij.

Naast de geschiedenis, die leest als een spannende roman, besteden de auteurs ruim aandacht aan wat er nu speelt en hoe het verder moet: hoe een collectief dat echt door én voor de leraren is, vorm krijgt; hoe hiermee de informatiepositie en de zeggenschap van leraren kan worden versterkt, en welke hordes nog moeten worden genomen, kortom: hoe leraren stukje bij beetje terrein terug winnen waar het gaat om hún beroep.

Uitgeverij Pica
01 januari 2021
9789493209114

Reacties op: Leraar durf te claimen