Leve onze goede Czaar!

Leve onze goede Czaar!

Gelezen 6 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1   Topics 0
2019 is het Drs. P-jaar. Niet alleen wordt de honderdste geboortedag van de veelzijdige artiest feestelijk herdacht, er worden ook theaterprogramma’s en documentaires aan hem gewijd, zijn bladmuziek verschijnt in druk en, niet te vergeten: het enthousiast ontvangen Drs. P Jaar- en Bewaarboek krijgt
een vervolg.
In Leve onze goede Czaar! worden leven en werk van de doctorandus belicht door P-kenners als Vic van de Reijt en Ivo de Wijs. Michèl de Jong doet een boekje open over het biograferen van Heinz Polzer, Paul Ilegems analyseert Polzers boekenkast (en komt tot opmerkelijke conclusies
over zijn literaire smaak) en producer Cees Schrama vertelt hoe het refrein van ‘Dodenrit’, met die eindeloze reeks rijmen op -aar, tijdens de plaatopname door de doctorandus ter plekke werd verzonnen: van ‘troika hier, troika daar’ via ‘met een Slavisch handgebaar’ tot – inderdaad –
‘Leve onze goede Czaar!’

Zo wordt er een caleidoscopisch beeld geschetst van een unieke figuur. Geen P-liefhebber zal dit willen missen!

Nijgh & Van Ditmar
22 oktober 2019
31 oktober 2019

Reacties op: Leve onze goede Czaar!