Lief en Leed in Bloemendaal 1940-1945

Lief en leed in Bloemendaal 1940-1945

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Lief en leed in Bloemendaal 1940-1945 De Bloemendaalse gemeenschap werd diep getroffen door de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog. Evacuaties, razzia’s, verlies van dierbaren, angstige momenten bij huiszoekingen, hongersnood en geweld behoorden tot het dagelijks leed. Vooral Joodse ingezetenen kregen het erg zwaar te verduren. Dit nieuwe 208 pagina's tellende boek is een waardevolle aanvulling op de geschiedschrijving over deze zwarte periode uit de Bloemendaalse geschiedenis. Auteur Lisa van de Bunt gebruikte bij het schrijven van dit boek veel historische bronnen en ooggetuigenverslagen. Het unieke fotomateriaal, o.a. afkomstig uit het Noord-Hollands Archief en uit privécollecties, geeft een waarheidsgetrouw beeld van Bloemendaal in de oorlogsjaren. Niet alleen het leed wordt belicht. Naast de donkere kanten van de bezetting wordt ook een indruk gegeven van de saamhorigheid en de elementen van hoop en vreugde, die ondanks alles ontstonden.

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis