Limonov

‘Limonov is geen fictioneel personage. Hij bestaat echt. Ik ken hem. Zijn leven is avontuurlijk en ambigu – een ware roman. Het is een leven dat, naar mijn mening, iets vertelt. Niet alleen over hem, Limonov, niet alleen over Rusland, maar over onze geschiedenis sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog.’ -Emmanuel Carrère Eduard Limonov is een omstreden Frans-Russische schrijver die achtereenvolgens leefde als crimineel in Oekraïne, als undergroundpoëzie-idool in de Sovjet-Unie, als zwerver in New York en als jarenlange staatsgevangene van Vladimir Poetin. Momenteel is hij de leider van de extreme Nationaal-Bosjewistische Partij. Deze maakt deel uit van Het andere Rusland, de verenigde oppositie die het opneemt tegen Poetin, met Kasparov als voorman. In 2012 komt Limonov op als kandidaat bij de presidentsverkiezingen.

Carrère neemt de lezer mee door het leven van de markante Rus, van wie het onduidelijk blijft of we hem moeten zien als een charmante rebel of een brutale klootzak. Het resultaat is een genuanceerd, hedendaags verhaal met alle ingrediënten van een avonturenroman.

Is Limonov het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Limonov