Lees een fragment

HhhH - Himmlers hersens heten Heydrich

Rank 1033 Gelezen 739 Aan het lezen 31 Wil ik lezen 203 Favoriet 59 Recensies 32
Thrillers & Spanning Artikelen 2 Newsroom 2 Lijsten 9 Spots 5 Hebban 1000 264   Topics 0

Nazikopstuk Reinhard Heydrich, alias ‘de beul van Praag’ en ‘het blonde beest’, is uitvinder en uitvoerder van de Shoah, en een van de wreedste nazi’s die het Derde Rijk kende. Hij was de chef van Eichmann en de rechterhand van Himmler. Bij de SS noemden ze hem ‘HhhH’: Himmlers hersens heten Heydrich. In mei 1942 wordt hij in Praag in zijn open Mercedes getroffen door een granaat. De gevolgen zijn meedogenloos: de granaat is geworpen door de Tsjechische parachutist Jan Kubis, en als represaille worden twee Tsjechische dorpen met de grond gelijkgemaakt, honderden mannen standrechtelijk geëxecuteerd en duizenden vrouwen en kinderen afgevoerd en vergast. Laurent Binets reconstructie van de aanslag op Heydrich is een sublieme combinatie van feit en fictie. Met HhhH schreef hij een indrukwekkende debuutroman die door de internationale pers alom geprezen werd. Sinds de verschijning in 2010 genoten al meer dan 180.000 lezers in Nederland en Vlaanderen van de bestseller HhhH. Maar ook Hollywood heeft het boek ontdekt: de verfilming van het meesterlijke verhaal over de aanslag op ‘de Beul van Praag’ Richard Heydrich, een van de wreedste nazi’s van het Derde Rijk, is in 2017 te zien op het witte doek. De hoofdrollen worden vertolkt door onder anderen Rosamund Pike (Gone Girl) en Mia Wasikowska (Alice in Wonderland, Jane Eyre). In 2017 brengt de VPRO ook een achtdelige documentairereeks gebaseerd op het boek, gemaakt door Roel van Broekhoven (regisseur van o.a. In Europa, O’Hanlons helden en Onze man in Teheran) en gepresenteerd door Laurent Binet. De pers over HhhH ‘Een van de allermooiste boeken die ik de laatste jaren gelezen heb.’ Jan Siebelink ‘Niet gewoon bijzonder. Het is subliem.’ ***** de Volkskrant ‘Eng goed.’ De Groene Amsterdammer ‘In Binets handen komt de geschiedenis tot leven.’ Trouw

Literaire fictie algemeen
Oorlogs- en verzetsroman