Beschavingen

Beschavingen

Rank 4839 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 0

In zijn nieuwe roman schetst Laurent Binet op meesterlijke wijze een alternatieve wereldgeschiedenis

Rond het jaar 1000 Freydis, de dochter van Noorman Erik de Rode vaart naar het zuiden
1492 Columbus ontdekt Amerika niet
1531 De Inca’s vallen Europa binnen
Onder welke voorwaarden had de geschiedenis anders kunnen lopen? De oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika misten drie dingen om de conquistadores te kunnen weerstaan. Hadden ze het paard, het ijzer en de antistoffen tegen Europese ziektes gehad dan zou de hele wereldgeschiedenis herschreven moeten worden.
In Beschavingen gaat Binet aan de haal met deze hypothese: de laatste Inca Atahualpa sterft niet door toedoen van de Spanjaarden maar zet voet aan land in het Europa van keizer Karel v. Wat komt hij daar tegen? De Spaanse inquisitie, de reformatie van Luther, het ontluikende kapitalisme, het wonder van de drukkunst, een met piraten bezaaide zee, een continent verscheurd door godsdiensttwisten en dynastieke oorlogen. Maar bovenal mensen die honger lijden en in opstand willen komen: Joden in Toledo, Moren in Granada, de geuzen in Nederland – voor Atahualpa zijn het allemaal mogelijke bondgenoten waardoor het omverwerpen van het regime uiteindelijk een fluitje van een cent is.
Binet speelt met de geschiedenis en zet de lezer aan het denken over hoe het met de wereld is gesteld; welke rol spelen intrige en toeval in wat wij doorgaans als vaststaand, als beschaafd, beschouwen?
De pers over Laurent Binet

‘Beschavingen brengt onze visie op de grote veroveringen ten val; de Nieuwe Wereld is niet wat men ervan verwachtte. Binets derde romanis al even ambitieus en briljant als zijn vorige twee.’ Le Soir
‘Het debuut van Laurent Binet is niet gewoon bijzonder. Het is subliem.’ ***** de Volkskrant
‘Binet schuwt de ironische charges niet en houdt het tempo goed op streek. Als antiserum tegen al dat sérieux in de Franse literatuur zal je met deze knettergekke roman aangename uren beleven.’ De Morgen

J.M. Meulenhoff
03 maart 2020