Voorplat_Binet_De zevende functie van taal

Parool:

De zevende functie van taal

Gelezen 134 Aan het lezen 18 Wil ik lezen 129 Favoriet 15 Recensies 14
Literatuur & Romans Artikelen 5 Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 5   Topics 0

Parijs, februari 1980. De beroemde Franse filosoof Roland Barthes heeft net geluncht met presidentskandidaat François Mitterrand als hij in het Quartier Latin door een vrachtwagen wordt overreden en overlijdt. Politiecommissaris Bayard krijgt de opdracht de zaak te onderzoeken.

Bayard is er al snel van overtuigd dat Barthes vermoord is: de filosoof heeft een manuscript nagelaten, een boek waarin hij beschrijft wat de zevende functie is van taal. Meerdere mensen hebben het op dit geheime manuscript gemunt, en het onderzoek van de politiecommissaris voert hem langs alle grote Franse schrijvers, denkers en politici. Jean-Paul Sartre, Françoise Sagan, Bernard-Henri Lévy, president Giscard d'Estaing; het lijkt wel of iedereen iets te maken heeft met het ongeluk van Barthes.

Met veel humor en vaart speelt Laurent Binet in deze omvangrijke pageturner zijn bekende spel met feit en fictie. De zevende functie van taal is een weergaloze roman over taal, die zich afspeelt in de veelbewogen jaren tachtig, toen intellectueel Parijs nog het centrum van de wereld was.

Literaire fictie algemeen
03 april 2016
04 juli 2017
9789029091138 , 9789402305852 , 9789029092029

Guy Doms Hebban Recensent

Summum van zuivere hardrock literatuur, voor connaisseurs

door: Guy Doms 9 reacties 4 likes

Zelfs originele titels weet deze Franse schrijver op een speelse, maar toch inventieve wijze te bedenken. Zijn debuutroman heet HhhH, zijn nieuwste boek draagt de welluidende titel De zevende functie van taal. Met deze intellectuele roman won hij intussen reeds de Prix Interallié en de Prix du...

Reacties op: De zevende functie van taal