Meester van de medicijnen

Meester van de medicijnen

Nieuwe geneesmiddelen met een prijs waarvoor je een stadsappartement kunt kopen; bestaande medicijnen die vijfhonderd keer zo duur worden; zieke mensen die jaren moeten wachten op de vergoeding van hun middel. De almaar stijgende prijs van geneesmiddelen drijft patiënten en artsen, maar ook politici, zorgverzekeraars en ziekenhuisbestuurders, tot wanhoop. Zelfs in Nederland zijn nieuwe geneesmiddelen onbetaalbaar aan het worden. De Haagse apotheker Paul Lebbink legt zich daar niet bij neer. Hij probeert dure geneesmiddelen goedkoop na te maken en daagt zo de farmaceutische industrie uit. Deze queeste voert hem langs heilige patenten, onbuigzame regels, onbetrouwbare leveranciers en technische uitdagingen.

In Meester van de medicijnen beschrijft Karel Berkhout nauwgezet Lebbinks tegenslagen en successen, waarbij hij blootlegt hoe dolgedraaid de machinerie van de geneesmiddelenontwikkeling is én een idee geeft van hoe dit gefikst zou kunnen worden.

Literaire non-fictie algemeen
Ambo|Anthos