Melancholie I

Melancholie I

Rank 6470 Gelezen 5 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 21 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Spots 2 Top25's 1   Topics 0
In proza zo hypnotiserend als dat van Samuel Beckett beschrijft de roman een enkele dag van crisis en de gevolgen daarvan, jaren later voor Lars zelf, en een eeuw later voor een schrijver geïnspireerd door de visie van Hertervig.

Melancholie I, bekroond met de Melsom-prijs en de Sunnmøre-prijs, neemt ons diep mee in het fragiele bewustzijn van een schilder, kwetsbaar voor alles, maar juist daarom in staat om zijn schoonheid en zijn licht te zien.

Lars Hertervig (1830-1902) groeide, samen met Edvard Munch, uit tot een van de meest gerenommeerde schilders van Noorwegen.

‘Lars Hertervig leeft voort en Jon Fosse heeft een belangrijke bijdrage geleverd om hem levend te houden.’
– Norwegian American Weekly

Uitgeverij Oevers
31 oktober 2018
9789492068217

Door lezers

Literatuur uit het hoge Noorden / Nieuwe romans in aantocht!
10 juli 2018 14 reacties
  Meer artikelen van lezers

Recensies

Een licht en een verwondering die je niet begrijpt. Ondergedompeld in de melancholieke melodie van een getroebleerd kunstenaarsbrein

door: Nico van der Sijde 3 likes
Al tijden lang ben ik heel nieuwsgierig naar Jon Fosse, een zeer geroemde schrijver die echter ook als heel veeleisend bekend staat. Welnu, na "Melancholie I" ben ik een Fossse- fan die nog veel meer Fosse wil lezen. Lang niet iedereen zal houden van dit boek: pagina's lang word je...