Mensenwerk op de begraafplaats

In 1894 opent de gemeente Amsterdam een nieuwe begraafplaats in het weidse groen van het naburige Watergraafsmeer. De jonge tuin- en landschapsarchitect Leonard Anthony Springer (1855-1940) slaagt erin een begraafplaats te ontwerpen die naar eigen zeggen 'niet somber en droefgeestig' is.

Tegenwoordig is De Nieuwe Ooster een groene oase van 33 ha midden in de stad. Een prachtig wandelpark met slingerende paden waar verdriet hand in hand gaat met natuur en rust.

De Nieuwe Ooster is daarnaast een plek waar wordt gewerkt. Er zijn hier dagelijks acht tot twaalf uitvaarten. Dat vraagt om een professionele organisatie met gevoel.

In dit boek laat Trudy Admiraal in twaalf persoonlijke interviews de mensen van De Nieuwe Ooster zien. Van de grafdelver tot de directeur; de schoonmaker en de hovenier. Maak kennis met de portier aan de poort en de dame van de administratie. Ontdek hoe het is om de crematieoven te bedienen en voel de betrokkenheid van de aulamedewerkers.

Net als hun vele collega's maken zij van De Nieuwe Ooster een park dat niet somber en droefgeestig is, maar een liefdevolle plek van aandacht en troost.

De portretten van Edwin Butter en het warme voorwoord van burgemeester Femke Halsema maken dit boek compleet.