Met degen en palet

Rank 1331 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 1 Recensies 0
Het turbulente leven van de Italiaanse schilder Michelangelo Merisi (1571-1610), beter bekend als Caravaggio, is onderwerp van een tweedelig stripverhaal van de Italiaanse tekenaar Milo Manara. Dit eerste deel verhaalt de episode vanaf het moment dat de schilder in Rome aankomt, circa 1592, tot zijn gedwongen vertrek uit die stad na een uit de hand gelopen duel met zijn vijand Ranuccio in 1606. In realistische tekeningen wordt een beeld geschetst van de onberekenbare en vechtlustige schilder die in het kleurrijke, gevaarlijke Rome in opdracht van onder meer kardinaal Del Monte zijn beroemdste schilderijen maakt met behulp van hoertjes (Lena, Fillide) en jonge jongens (Mario Minniti). De tekeningen, de personages en het verhaal zijn goed gedocumenteerd en berusten grotendeels op historische feiten – al valt op de interpretatie wel wat af te dingen: zo blijft zijn (latente?) homoseksualiteit volledig buiten beschouwing. Manara vult de witte vlekken in Caravaggio's biografie creatief in om een sluitend verhaal te maken en biedt zo een aardige eerste kennismaking met Caravaggio's leven. Een aanstekelijk en goed gedocumenteerd portret van een aanstekelijk schilder..
Caravaggio, deel 1
La palette et l'épée. - Glenat Editions ©2015. - (La Caravage)
Illustraties
Simona Manara & Milo Manara