Gratie

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Fantasy & SF   Topics 0
Het leven van de Italiaanse schilder Michelangelo Merisi of Caravaggio (1571-1610) is onderwerp van een tweedelig stripverhaal. Het eerste verscheen in 2015 ('Met degen en palet')*. Dit tweede deel begint als de schilder na het doden van Ranuccio in 1606 Rome moet verlaten. Er wordt een beeld geschetst van de immer onstuimige schilder op zoek naar erkenning en gratie om terug te mogen keren naar Rome. Hij schildert in Napels, bij de Maltezer Ridders, op Sicilië en weer in Napels. Maar omdat hij zich niet weet te beheersen moet hij telkens opnieuw vluchten – tot hij op het strand van Porto Ercole in 1610 uitgeput sterft. De laatste vier jaar van zijn leven worden verbeeld in realistische tekeningen (waarin diverse schilderijen mooi verwerkt zijn) in een goed gedocumenteerde verhaallijn – al valt er soms wel wat op af te dingen: zo blijft zijn (latente?) homoseksualiteit opnieuw buiten beschouwing en is de datering van sommige werken dubieus (zoals 'David en Goliath'). Opnieuw vult Manara witte vlekken in Caravaggio’s biografie creatief in om een sluitend verhaal te maken.. +

Fantasy & SF
Caravaggio, deel 2