Moby Dick

Rank 6083 Gelezen 93 Aan het lezen 12 Wil ik lezen 91 Favoriet 14 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 4 Lijsten 2 Spots 4   Topics 0

In de reeks Klassieke Eversellers

Moby Dick geldt als een van de onbetwiste hoogtepunten in de wereldliteratuur waarin de bezeten kapitein Achab een mythische strijd voert met Moby Dick, een witte walvis. Vanwege dat beest is hij ooit zijn been verloren en nu is de kapitein uit op wraak. Achab offert willens en wetens het welzijn van zijn schip en bemanning op aan zijn persoonlijke haat tegen Moby Dick, die voor hem het kwaad, de erfzonde en het demonische vertegenwoordigt. Hij is vastbesloten het beest te vinden en hij laat zich door niets of niemand tegenhouden om dat doel te behalen. De strijd tussen Achab en de witte walvis wordt als symbolische weergave gezien van het eeuwige conflict tussen de mens en zij noodlot.

De Amerikaanse Herman Melville (1819-1891) schreef in 1851 Moby Dick, naar een ongewoon grote en agressieve witte potvis die zoveel rampen zou hebben veroorzaakt voor de walvisvaarders dat het was uitgegroeid tot een mythe. De roman werd in die tijd niet goed ontvangen. Het verkreeg pas na zijn dood bekendheid en is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste meesterwerken uit de Amerikaanse literatuur.

Literaire fictie algemeen
Fictie 13-15 jaar
Moeilijk lezen
Fictie kinder- en jeugdboeken algemeen
Verhalen en sprookjes
Toneel, - theater- en filmteksten, ook scenario's
Helen Knopper
Illustraties