Monster van God

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Duizenden jaren lang hebben leeuwen, krokodillen, beren en tijgers geheerst over de vlaktes, bossen en rivieren op aarde. Rond het jaar 2150 zou het zomaar kunnen dat ze alleen nog leven achter hekwerken en glazen wanden. David Quammen verhaalt van het lot van de leeuwen in het Girwoud in India, de zoutwaterkrokodillen in het noorden van Australi de bruine beren in de Karpaten en de Siberische tijgers in het verre oosten van Rusland. Hij gaat in op de betekenis van deze roofdieren voor de natuur en voor onze culturen. Dit zijn de dieren die ons ooit de baas waren. Hun geleidelijke verdwijning verandert de grond van ons bestaan. Wij komen ongenaakbaar aan de top te staan, zo hoog dat we bijna vergeten dat ook wij tot een ecosysteem behoren. De wilde beesten die sinds mensenheugenis de wildernis en onze nachtmerries hebben geregeerd zijn stervende. Wat zal er nu van ons worden?

01 januari 2006
24 december 2020