Monstrum

Jean-Pierre Lorentz is paleogeneticus. Uit vele duizenden jaren oude fossielen isoleert hij DNA, om als een legpuzzel het ontstaan van de mens te reconstrueren. Hij heeft een theorie ontwikkeld die hem de grootste moet maken in zijn vakgebied, een theorie die hij pas kan openbaren als hij haar heeft bewezen. Na jaren van obsessief onderzoek lijkt hij eindelijk een doorbraak te bereiken. Maar dan overlijdt hij bij een noodlottig verkeersongeval. Zijn verloofde Estyr blijft achter, bezeten door vragen: over Jean-Pierres studies, over hun relatie en over het dubbelleven dat hij achteraf bleek te leiden. Zij neemt het op zich zijn levenswerk af te maken. Gaandeweg ontdekt ze echter dat zijn onderzoek de eeuwenoude belangen doorkruiste van kerkgenootschappen, overheden en multinationals. En ze leert dat je sommige fossielen beter met rust kunt laten.

Miquel Bulnes (1976) is de auteur van onder meer de grote historische romans Het bloed in onze aderen (shortlist Libris Literatuur Prijs) en Reconquista, en van de literaire thriller Openbaringen, die tegelijkertijd ook als graphic novel verscheen.

Recensies (5)

Meer recensies

Is Monstrum het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Monstrum