9200000089517889

Reconquista

Rank 4225 Gelezen 65 Aan het lezen 10 Wil ik lezen 106 Favoriet 9 Recensies 3
Literatuur & Romans Spots 1 Top25's 3   Topics 0

Over Het bloed in onze aderen:
'Het woord "ambitieus" schiet tekort voor deze spannende en goedgeschreven roman over de opmaat naar de Spaanse Burgeroorlog.'PIETER STEINZ, NRC HANDELSBLAD

'Buitengewoon meeslepend.'HASSAN BAHARA, DE GROENE AMSTERDAMMER

'Een imponerend boek. Bulnes zet zich met Het bloed in onze aderen in één klap op de kaart als een van onze belangrijkste jonge schrijvers.'ARIE STORM, HET PAROOL ****

'Het literaire hoogtepunt van 2011.'JEROEN VULLINGS, VRIJ NEDERLAND

'Bulnes houdt met een verbluffende techniek overzicht over alle verwikkelingen. Dat hij erin is geslaagd binnen al deze dimensies en wervelende actie personages van vlees en bloed te creëren, is een grootse prestatie.'JURYRAPPORT LIBRIS LITERATUURPRIJS 2012

Tegen het einde van de elfde eeuw, tijdens een expeditie om voor koning Alfonso VI de beschermingsgelden te innen van de stadstaat Sevilla, raken de jonge Castiliaanse neven Eloy en Carmelo van elkaar gescheiden. Carmelo wordt in Sevilla onder de hoede genomen van een islamitische vizier, leert Arabisch en neemt dienst in het leger van Sevilla; Eloy wordt benoemd tot infanzón in het door Alfonso VI veroverde Toledo. Uiteindelijk zullen hun wegen elkaar pas weer kruisen wanneer zij tegenover elkaar staan op het slagveld.
Aan het begin van de twaalfde eeuw wordt de mozaraabse broeder Pius vanuit Toledo naar een klooster van de orde van Cluny gesommeerd om de biecht te horen van een stervende edele. Terwijl de edele de daadwerkelijke confessie eindeloos voor zich uit blijft schuiven, gaat Pius langzaamaan begrijpen naar wat voor plek hij precies is afgereisd en waarom juist hém deze taak is toebedeeld.
Reconquista is een schitterende, groots opgezette roman waarin Miquel Bulnes het fascinerende verhaal van de strijd tussen mohammedanen en christenen in middeleeuws Spanje subliem weet te vertellen aan de hand van een aantal onvergetelijke personages.

Miquel Bulnes (1976) schreef de romans Zorg, Lab en Attaque, waarna hij in 2011 de grote historische roman Het bloed in onze aderen publiceerde, dat op de shortlist van de Libris Literatuurprijs terechtkwam en in het Frans werd vertaald.

Prometheus
14 februari 2018

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 11,99

Andere media

Volkskrant:

Lezersrecensies (3)

Iets teveel van het goede

door: Ronnag66 1 like
Ik ben liefhebber van verhalen uit deze periode, altijd interessant. Dit verhaal is op zich ook weer boeiend maar de hoeveelheid namen die worden gebruikt is zoveel dat je op een gegeven moment niet meer weet wie, wat en hoe. Dat is wel een beetje jammer, daardoor leest het verhaal moeizaam. Maar...
ebook

Moorse stadstaten en een christelijke koning in Middeleeuws Spanje

door: Koen Mozambique 1 like
Een dikke pil. Bijna achthonderd bladzijden. Reconquista. Een historische roman die zich afspeelt in de vroege middeleeuwen (einde 11de eeuw, begin 12de eeuw) in Spanje / Portugal. Voornamelijk in Sevilla en Toledo. In Andalusië en in de regio Castilië en León. Twee neven uit Aquilar vertrekken...
ebook

Macht en geweld

door: maxima 2 likes
Miquel Ekkelenkamp Bulnes (1976) beschrijft in de schitterende en groots opgezette roman ‘Reconquista’ het fascinerende verhaal van de strijd tussen mohammedanen en christenen in middeleeuws Spanje. De auteur weet dit subliem te vertellen aan de hand van een aantal onvergetelijke personages....