Morietur in armis

Morietur in armis

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Het woord harnas laat ons wegdromen naar lang vervlogen tijden waar ridders met elkaar kampten om het uitbreiden van hun grondgebied, de hand van een schone jonkvrouw of de eer van hun heer. Het pantser is beschermend, levensreddend en cruciaal voor een ridder te paard, tot hij eraf valt. Dan wordt het blinkende metaal een blok aan het been, onpraktisch, verlammend, met vaak de dood tot gevolg. In deze bundel met middeleeuwse verhalen is het harnas een terugkerend thema. Meestal letterlijk, soms in figuurlijke zin, wanneer het leven voelt als een knellend harnas. Het beschermt huurlingen die voor een mager soldij de strijd aangaan. Het hindert een bisschop zodanig dat hij wegzakt in het moeras en wordt overgeleverd aan de vijand. Het geeft mensen de kans om zich te wreken, beschermt kruisvaarders en wordt veelvuldig gebruikt bij toernooien. We belanden in massale gevechten, lachen rond kampvuren, banen ons een weg door steden waar de pest rondwaart, we zijn getuige van persoonlijk leed. Sterven in het harnas: een uitdrukking die we vandaag de dag nog altijd hanteren. De middeleeuwse verhalenbundel Morietur in armis bevat de beste pennenvruchten van dit boeiende thema. Veel leesplezier gewenst! “Hij lijkt me niet te horen, legt een nieuwe pijl op de pees en schiet”. De laatste slag | Arne Hempenius AUTEURS Jef Aarts, Dorine Bliemert-Mokveld, Ernst Borse, Heidi van Creij, Anna van Gelderen, Nel Goudriaan, Arne Hempenius, Anne-Rose C. Hermer, Stefanie Hulst, Mike Jansen, Yvette de Klerk, Bruno Lowagie, Martin van Meurs, Karin van der Raad-Doornik, Gitta Van Reeth, Mascha van Rij, Danique van der Rijt-de Ridder, Anne-Bregtje Schelfhout, Kristel Stassen, Rick Vermunt, Mirjam Vorstermans, Luc Vos, Leny Wijnands-van der Leij BONUSVERHAAL Ronald van Assen, Gerti de Koeijer

Korte verhalen , Literatuur & Romans
Verhalenbundels