Na Martin

- Uiteraard wist ik meteen dat hij vreemdging toen ik in zijn auto
tussen de gebruikelijke bandjes van Howling Dog Shonnon en
Stinkin' Feet Brown een cassette vond met de Greatest Hits van Queen. -

Jess' wereld stort in als haar man haar na vijftien jaar verlaat om aan zijn persoonlijke ontwikkeling te gaan werken - vooral in bed, met een roodharige schone van even in de twintig. Jess blijft achter in hun fraaie huis op het platteland, met twee in -verdrietige kinderen, een enorme hypotheek op de landelijke idylle~ bijna geen geld en weinig kans op werk. Naar eerste impuls is om met borden te smijten, op te houden met eten en hele dagen op de keukenvloer te gaan liggen jammeren. Maar dat duurt niet lang. Ze verft haar slaapkamer roze, koopt een paar paarse stilettohakken en met een beetje hulp van goede buren, naaste vrienden en een Nederlandse tuinarchitect ontdekt ze dat er leven is na een scheiding.

Trefzeker, gevoelig en geestig beschrijft Jess het verwerkingsproces dat veel vrouwen bekend zal voorkomen: van pure wanhoop tot acceptatie, en uiteindelijk tot het besef dat het leven nog van alles in petto heeft.

Stevie Morgan is het pseudoniem van Nicola Davies, zoöloge, columniste voor The Independent en televisiepresentatrice. Ze is gescheiden en woont in Somerset met twee kinderen, één hond en dertien kippen.

Is Na Martin het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Na Martin