Nada

Rank 4437 Gelezen 16 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 40 Favoriet 3 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1 Top25's 4   Topics 0

De achttienjarige Andrea verhuist direct na de Spaanse burgeroorlog (1936-1939) naar Barcelona en vindt onderdak bij familieleden die ze al jaren niet heeft gezien. Haar grootmoeder, tantes en ooms wonen met elkaar in een groot huis dat niet meer is wat het ooit geweest is en Andrea komt terecht in een wereld die is getekend door de oorlog en wordt bevolkt door verbitterde figuren. De beklemmende sfeer en het grote ‘niets’ waarin ze terechtkomt, staan in schril contrast met haar grote droom om te studeren aan de universiteit en onafhankelijk te worden van haar familie.

Als de spanning tussen de familieleden toeneemt, zoekt Andrea haar heil in haar vriendschap met Ene, een meisje wier luxueuze leven in scherp contrast staat met de misère die Andrea doormaakt. Maar wat is de relatie tussen Ena en Andrea’s roofzuchtige oom Roman, en wat voor toekomst heeft Andrea in deze verontrustende wereld?

Nada, het semi-autobiografische verhaal over een jonge vrouw die haar kleine dorp verlaat om te studeren aan de universiteit van een door oorlog verscheurd Barcelona, is een van de belangrijkste literaire romans uit het Spanje van na de burgeroorlog.

Fenny Ebels
Menken Kasander & Wigman Uitgevers B.V.
12 mei 2006
14 maart 2012