Nederland drugsland

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Nederland is gidsland in meer dan kaas en tulpen. Er is een fascinerende schaduweconomie ontstaan die geleid wordt door mensen die zich onaantastbaar wanen. Drugsmiljarden vernevelen ergens in de schemer tussen onder- en bovenwereld, kwetsbare jongeren worden geronseld voor hand- en spandiensten en grof geweld is altijd dichtbij. Autoriteiten ontbreekt het aan macht en uithoudingsvermogen.

Wat sommigen ook beweren, we kennen in Nederland geen war on drugs en die moet hier ook niet ontstaan. Tops en Tromp proberen de discussie buiten de sfeer van stammenstrijd te trekken. Ze betogen dat het verdienmodel van de drugscriminelen in Nederland kapot moet worden gemaakt. Tegelijk moet de nationale overheid zich voorbereiden op gecontroleerde vormen van legalisering van drugs.

Pieter Tops is bestuurskundige. Hij is lector aan de Politieacademie en bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Leiden (Campus Den Haag).
Jan Tromp is journalist. Hij was onder meer adjunct-hoofdredacteur van de Volkskrant. Tops en Tromp schreven eerder de bestseller De achterkant van Nederland over de verstrengeling tussen onder- en bovenwereld.

Geschiedenis & Politiek
Maatschappijgeschiedenis