Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Nimeni

De tweeënveertigjarige Anton, docent Nederlands, reist met een meisje uit Roemenië terug naar Nederland. In zijn jeugd is hij gefascineerd geraakt door romans waarin de verhouding tussen een jonge en een oudere geliefde wordt beschreven. In zijn puberteit herschrijft hij Het debuut van Hester Albach, en voor zijn doctoraalscriptie bezoekt hij het Amerikaanse Ithaca en de omgeving van Saigon: decors van respectievelijk Lolita van Vladimir Nabokov en L’Amant van Marguérite Duras – door fictionele romantiek bezielde plekken waar hij heimelijk ook zelf op een gepassioneerde ontmoeting hoopt. Een eigen ‘Lolita’ blijft voor Anton echter onbereikbaar. Dat zal voorlopig nog zo blijven, tot hij jaren later voor een schoolproject naar Roemenië afreist en onvermoed in een mensensmokkelaar verandert.

Peter den Hollander combineert in Nimeni de verhalen van Het debuut, Lolita en L’Amant tot een nieuwe literaire werkelijkheid die uitnodigt tot het (her)lezen van deze klassiekers.
De Vrije Uitgevers
10 februari 2020