Odysseus' onvoltooide reis

Odysseus' onvoltooide reis

Nadat Homerus hem als held had laten schitteren in de Odyssee, is Odysseus in de westerse literatuur steeds weer opgedoken. Iedere tijd heeft hem gevormd naar zijn eigen beeld en gelijkenis. Grootheden als Dante, Shakespeare, Joyce en Walcott hebben zich de held allemaal toegeëigend. Hoe komt het dat juist Odysseus zo tot onze verbeelding is blijven spreken?
In Odysseus' onvoltooide reis wordt op avontuurlijke wijze beschreven hoe deze figuur zich heeft ontwikkeld en hoe hij gaandeweg heeft kunnen uitgroeien tot het symbool van de zelfstandige westerse mens. De reis die Odysseus in onze literatuur heeft gemaakt is onze reis. Odysseus' onvoltooide reis vertelt op toegankelijke en boeiende wijze iets wezenlijks over de wordingsgeschiedenis van onze cultuur.
De pers over De Verlichting als kraamkamer:
'Stimulerende lectuur, omdat Veenbaas bestaande ideeën over Verlichtingsdenkers voortdurend ter discussie stelt.' Trouw
'Dit boek vormt een tegengif voor wie nu onverschillig omgaat met rechten en vrijheden die werden afgedwongen door moedige mensen. ****' De Morgen
'****' de Volkskrant

Geschiedenis & Politiek