Ogenblikken in Valois

Ogenblikken in Valois

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Spots 1 Top25's 1   Topics 0

Tien jaar lang woonden Hella S. Haasse en haar echtgenoot Jan van Lelyveld in Saint-Witz, ten noorden van Parijs, in de Valois. De omgeving boeide haar van begin af aan. ‘Die heuvels, bossen en akkers riepen iets in mij wakker, een gewaarwording van ruimte. Ik herkende dat gevoel van thuis-zijn in de natuur, zoals ik dat ervaren heb tussen de groene bergen van de Preanger in mijn geboorteland Java.’ Ze verdiepte zich in het landschap, de geschiedenis en de sfeer van de streek, en zo ontstond een mozaïek van indrukken en waarnemingen.

Ogenblikken in Valois beschrijft niet alleen het veranderende ‘oude’ Frankrijk, maar geeft ook een beeld van de schrijfster zelf. Biografe Aleid Truijens vertelt in haar nawoord over de Franse periode in het leven van Hella S. Haasse.

Querido
16 januari 2018

Andere media

Volkskrant:

Lezersrecensies (1)

Getrappel van paardenhoeven in Valois

door: 41Ornano 1 like
“Het getrappel van paardenhoeven, wapengekletter, wierookgeur en Gregoriaanse gezangen … alles is verwaaid, als had het nooit bestaan” schrijft Hella Haasse nadat ze een abdijruïne op de top van de Mont St. Pierre in het woud van Compiègne bezoekt. Maar zij brengt het weer tot leven....