9789045032030-om-het-hart-terug-te-brengen-l-LQ-f

Om het hart terug te brengen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Op 15 augustus 2015 krijgt Annemarié van Niekerk laat in de avond bericht dat in het Zuid-Afrikaanse gehucht Ida in de Oostelijke Kaapprovincie haar vriend Ruben Gouws en zijn achtentachtigjarige moeder Tannie Hermien zijn vermoord – de moordenaars zijn net twintig en bekenden van Ruben. Annemarié besluit direct terug te gaan naar haar geboorteland – een tocht terug in de tijd, naar haar jeugd tijdens apartheid, haar langzame bewustwording van het onrecht en het alomtegenwoordige geweld, naar de worsteling met haar conservatieve vader, die haar smeekt haar relatie met een zwarte man af te breken, haar nachtmerries, haar schuldgevoelens en haar diepe liefde voor het landschap. Om het hart terug te brengen is een indrukwekkende memoir. De lange, gewelddadige weg naar de vrijheid voor de zwarte Zuid-Afrikaanse bevolking paart Annemarié van Niekerk aan haar eigen bewustwording van haar plek als witte wetenschapper, dochter, en geliefde van een zwarte man.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Atlas Contact
26 oktober 2021
26 oktober 2021
9789045032030

Reacties op: Om het hart terug te brengen