9200000085063702

Ontroerend goed

Gelezen 9 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Newsroom 1 Lijsten 1   Topics 0

Een inspirerende en praktische gids over kunst kopen: hoe werkt het en hoe doe je het
Alles wat je moet weten over galeries, beurzen, veilingen en online kopen.

Er is onroerend goed – vastgoed, buitenkant, status – en er is ontroerend goed – kunst, binnenkant, passie. Bij velen heerst het idee dat kunst een (linkse) hobby van de elite is en niet toegankelijk voor ‘gewone mensen’. Galeries worden als hoogdrempelig ervaren, de prijzen zijn niet transparant en de teksten over de kunstwerken zorgen eerder voor verwarring dan opheldering.

Maar er is ook goed nieuws: het bezitten van kunst is niet voorbehouden aan de rijken der aarde: er is al prachtige kunst te koop voor een paar honderd euro (als je maar goed zoekt en ‘vroeg’ durft te kopen). De stap van kijken naar kopen is voor velen echter een obstakel: de kunstwereld kenmerkt zich door geheel eigen codes, die Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen, zelf kunstkenners en -verzamelaars, in Ontroerend goed proberen te kraken. Hoe worden prijzen bepaald? Kun je onderhandelen met galeries? Hoe werkt een kunstbeurs? Er is zo veel keus: hoe weet ik welke kunst bij mij past en hoe en waar koop ik die?

Kunst & Cultuur

09 februari 2018 Het Financieele Dagblad
  Meer artikelen

Hebban recensie

Marjan van Druenen Hebban Recensent

Het virus dat kunst heet

door Marjan van Druenen op 09-03-2018

Op de cover prijkt Dan Colen’s ‘Bubblegum Painting’, in kleuren geschilderde kauwgom. Dat roept meteen de vraag op: wanneer is iets kunst? In wezen is alles kunst en kunst is overal. Er zijn boeken genoeg te vinden over kunstenaars, kunstwerken en kunststromingen, maar dit Ontroerend Goed gaat over de kunst van kunst kopen. De titel symboliseert de materie en vorm die betekenis krijgt doordat ze...