De nieuwe stilte

Een jongen op een brommertje. Bladblazers en heggenscharen. De nieuwe hond van de buren. Zelfs in een vergeten straat op het platteland is het zelden stil. Het zet Lander Deweer, die zes jaar geleden door het aanhoudende kabaal de stad voor het dorp inruilde, aan het denken. Rukt het lawaai op? Of wordt hij simpelweg onverdraagzaam? En is het toeval dat hij net nu naar de trage, stille pianomuziek van Jóhann Jóhannsson, Ólafur Arnalds, Max Richter, Ludovico Einaudi en Nils Frahm grijpt? Is de muziek een remedie tegen het lawaai? Hij neemt Jan Swerts in de arm en gaat op verkenning uit in het akoestische Wilde Westen. Twee vrienden. De ene reporter, de andere pianist. Samen, als in een quatre-mains, gaan ze op zoek naar een antwoord op de vraag die hen allebei benauwt: wordt stilte straks, net als drinkbaar water, een zeldzaam goed? In Op zoek naar stilte in tijden van lawaai doet Lander Deweer verslag van hun reis op de grens tussen stilte en lawaai. Hij vervlecht kunst en wetenschap, geschiedenis en toekomst, eigen ervaringen en inzichten van deskundigen ter zake. Het resultaat is een verhaal met een hoge urgentie: alleen al in West-Europa eist het lawaai elk jaar minstens tienduizend levens. Kankers, hartinfarcten, obesitas, zelfmoorden, wat richten we aan met ons kabaal? Lander Deweer (1985) is freelance reporter. Zijn verhalen verschijnen onder meer in Knack en wielertijdschrift Bahamontes. In 2017 werd hij door de Stichting voor Verhalende Journalistiek in Amsterdam verkozen tot Meesterverteller. Jan Swerts (1977) is docent aan de UC Leuven-Limburg (UCLL) en bracht drie muziekalbums uit: Weg (2010), Anatomie van de melancholie (2013) en Schaduwland (2016). Samen schreven Lander Deweer en Jan Swerts Een duiker op Mars (2018).

Is De nieuwe stilte het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De nieuwe stilte