Operatie Vula

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De onbekende geschiedenis van de strijd tegen de apartheid in de jaren tachtig. In Operatie Vula werkten Nederlanders met ANC-verzetsleiders in het diepste geheim samen om het verzet in Zuid-Afrika de verschillende verzetsgroepen met elkaar in contact te brengen en zelfs met Nelson Mandela in de Pollsmoor-gevangenis.
Conny Braam, jarenlang voorzitster van de Anti-Apartheids Beweging Nederland, vroeg bekende en onbekende landgenoten om medewerking: theatermensen vermomden ANC'ers, stewardessen werkten als koerier, anderen verlieten huis en haard om in Zuidelijk Afrika een dubbelleven te leiden.

Operatie Vula is niet alleen een onthullend verhaal over de voorbereidingen, de uiteindelijke infiltratie van verzetsmensen en de arrestaties die in 1990 volgden en de ervaringen van de Nederlanders die hierbij betrokken waren, Conny Braam schrijft vooral over haar eigen ervaringen met trotse strijders, bange helden, verwarrend verraad en de Zuid-Afrikaanse geheime diensten, en over haar verlangen naar het land dat zij tot december 1990 nooit bezocht: Zuid-Afrika.
Uitgeverij Augustus