Paarden vliegen businessclass

Gelezen 41 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 54 Favoriet 2 Recensies 3
Non-fictie Artikelen 4 Newsroom 1 Lijsten 2 Spots 1 Top25's 3   Topics 0

Kan een giraffe zelfmoord plegen? Hoe stop je 69 paarden in een vliegtuig? Hoe evacueer je een dierentuin in een oorlogsgebied? In Paarden vliegen businessclass neemt Olaf Koens de lezer mee op een duizelingwekkende tocht langs de rafelranden van het Midden-Oosten – van de stoffige straten van Gaza tot de blinkende woestijn in Qatar, van het kalme Turkse platteland tot de slagvelden in Syrië en Irak. Ooievaars worden gezien als spionnen, leeuwen als trofeeën, dolfijnen als wapens. Koens onderzoekt hoe dieren partij zijn in oorlogen en soms op wonderbaarlijke wijze weten te ontsnappen, en gaat op zoek naar de waarheid achter legendes. Onverschrokken trekt hij langs frontlinies, wereldsteden, natuurgebieden en dierentuinen en stuit op ontroerende en soms ronduit lachwekkende verhalen waarin hij één ding met zekerheid kan concluderen: het lot van de dieren legt op een pijnlijke manier de ellende, de hoop en de vrees van mensen in het Midden-Oosten bloot.
Paarden vliegen businessclass is een tragische en hilarische zoektocht naar een wereld achter de krantenkoppen, in een regio waar complottheorieën de boventoon voeren.

Literaire non-fictie algemeen
Nijgh & Van Ditmar
01 oktober 2019
01 oktober 2019

Evy De Brabander Hebban Recensent

Ook de relatie tussen mens en dier is cultuur

door: Evy De Brabander 1 reactie

Als RTL-correspondent voor het Midden-Oosten komt Olaf Koens niet alleen in contact met mensen, maar ook met dieren. Of in ieder geval met verhalen over dieren. Hij besloot die verhalen te bundelen in Paarden vliegen businessclass en zo op een andere manier een beeld te schetsen van een regio die...

Reacties op: Paarden vliegen businessclass