De pest

Rank 425 Gelezen 877 Aan het lezen 49 Wil ik lezen 430 Favoriet 27 Recensies 29
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 3 Lijsten 3 Spots 9 Top25's 22   Topics 0

De Algerijnse stad Oran wordt getroffen door een pestepidemie en dokter Rieux vertelt in deze bekendste roman van de Franse schrijver (1913-1960) niet alleen over de ziekte maar vooral over de sociale gevolgen voor bevolking, die in een stad in quarantaine komt te leven. Het samen ondergaan van de vreselijke ziekte leidt tot het soort verbroedering die men ook in oorlogstijd waarneemt. Verlangen naar onbereikbare geliefden, gedeelde angst voor de ziekte enerzijds, diepgaande gedachtewisselingen over de inhoud van het leven en het misschien snel naderen van de dood anderzijds vormen de achtergrond van een totaal verstoord dagelijks leven.

Camus slaagde erin begrippen als opsluiting, bevrijding, liefde en dood tot een diepe belevenis samen te smeden. Dit meesterwerk uit 1947 geldt nog steeds als een 'must' voor literatuurminnaars.

Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
30 november -1
04 april 2020