Plantage Wildlust

Plantage Wildlust

Begin twintigste eeuw. Op plantage Wildlust in Suriname wil Oscar Brouwer een nieuwe start maken als directeur, ver van zijn tirannieke vader in Middelburg. De slavernij is voorbij, contractarbeiders uit Brits-Indië plukken de koffi ebessen. Brouwer is een stijve, beschaafde man. Via hem ontsnapt ook Janna, zijn modieuze vrouw, aan een beklemmend milieu. Ze verlangt hevig naar een gezin. En in het nieuwe land wil ze een school beginnen. Zij hoopt vriendschap te sluiten met de mensen, maar algauw blijkt het verschil tussen hen groot. Ze heeft alleen gezelschap aan Alma, de huishoudster. De plantage is een wrede plek, waar de werkelijke macht in handen ligt van de zwarte opzichter Creebsburg. Tegen hem is Oscar nauwelijks opgewassen. Als Janna de opzichter inzet voor haar school, verslechtert haar relatie met Oscar en Alma.
In ‘Plantage Wildlust’ is de geschiedenis niet zwart-wit: haat en genegenheid liggen dicht bij elkaar. Subtiel en met oog voor menselijke verhoudingen beschrijft Tessa Leuwsha complexe gevoelens en hemeltergende misstanden. Een spannend en aangrijpend verhaal.
Atlas Contact
06 april 2020