Pleidooi voor leven

Pleidooi voor leven

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 16 Favoriet 1 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1 Spots 1   Topics 0

In 1998, tijdens de tweede Congolese oorlog, opende gynaecoloog Denis Mukwege een ziekenhuis waar hij vrouwen behandelt die het slachtoffer zijn van gewelddadige verkrachtingen.

Congolese milities hebben verkrachting en genitale verminking tot oorlogswapens gemaakt: niet alleen worden de vrouwen kapotgemaakt, ook familieverbanden en sociale en economische structuren worden vernietigd. Mukwege stelt deze misdaden aan de kaak, maar de Congolese regering blijft ze ontkennen. In 2006 informeerde hij in een toespraak voor de Verenigde Naties de internationale gemeenschap. Mukwege heeft meerdere moordaanslagen overleefd en wordt voortdurend beveiligd. Hij strijdt onvermoeibaar aan de zijde van de vrouwen om een einde te maken aan deze onaanvaardbare wreedheden. Pleidooi voor leven is het verslag daarvan. Tegelijkertijd is het boek een autobiografie: Mukwege vertelt hoe uit zijn achtergrond verklaarbaar is dat dit zijn levenspad werd.

Op 5 oktober 2018 ontving hij de Nobelprijs voor de Vrede, samen met Nadia Murad Basee.

De Geus
30 juli 2019
9789044541977 , 9789044541984

Lezerswaarderingen

Artikelen over Pleidooi voor leven

Meer artikelen

Hebban recensie

Nathalie B1 Hebban Recensent

Indrukwekkende getuigenis van een held

door Nathalie B1 op 17-08-2019

In de categorie helden van deze wereld hoort de laatste jaren op grote hoogte ook Dokter Denis Mukwege, die eind vorig jaar samen  met de jezidische Nadia Murad de Nobelprijs voor de Vrede won. In april 2019 kreeg hij een eredoctoraat van de Universiteit van Antwerpen en naar aanleiding van de Internationale Koning Boudewijnprijs voor Ontwikkelingswerk in 2011 werd hij in dat jaar bijvoorbeeld...