Poses

Poses. De betekenis van lichaamstaal in kunst.

Wanneer een kunstenaar iemand portretteert zal hij of zij een houding moeten kiezen. Wordt het een portret ten voeten uit, staand of zittend? Met een lach op het gezicht of niet? En waar moet hij of zij de handen laten?
In Poses verkent de beroemde antropoloog en kunstenaar Desmond Morris aan de hand van talloze kunstwerken hoe we kunst kunnen begrijpen door te kijken naar de lichaamstaal van de geportretteerden. De gebaren die worden afgebeeld, weerspiegelen de zeden van een bepaalde periode, de gebruiken van een bepaalde cultuur of een modestijl die in zwang was.

Morris selecteert bekende gebaren, zoals de handdruk, de gebalde vuist, de uitgestoken tong of de lange neus, maar ook raadselachtige gebaren en laat zien wat ze betekenen. Is het een groet, een bedreiging, een belediging of een liefkozing? Als een detective gaat hij op zoek naar de wortels van deze gebaren.

In Poses combineert de auteur zijn antropologische kennis en zijn kennis van kunst zodat zelfs de bekendste schilderijen plotseling in een ander daglicht komen te staan.

Is Poses het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Poses